LENCANA SETIAUSAHA (KEPANDAIAN - KATEGORI PERKHIDMATAN) PENGAKAP MUDA



Lencana ini diberi kepada Ahli Pengakap Muda sebagai mengakui pengetahuan dan kesungguhan memberikan perkhidmatan sebagai Setiausaha dengan memahami pelbagai tugas kesetiausahaan seperti menulis minit mesyuarat, membuat urusan dengan pihak berkenaan dan menyediakan laporan sesuatu program.


Untuk lulus ujian ini, ahli Pengakap Muda itu perlu:

  1. Mengetahui peraturan susunan pentadbiran Persekutuan Pengakap di peringkat Kumpulan dan Daerah, serta cara menyusun dan menyimpan alatan persuratan dan boleh menyediakan surat-menyurat untuk Majlis Ketua Patrol dan Pemimpin Kumpulan Pengakap.
  2. Di hadapan Penilai :-
      1. Menulis dengan baik sebuah karangan panjangnya 250 patah perkataan; ATAU
      2. Menaip dengan menggunakan mesin taip atau komputer 100 patah perkataan dengan tidak lebih daripada 5 kesalahan (jika ada); menunjukkan cara membersihkan mesin taip dan menggantikan riben mesin taip atau mesin mencetak.
  3. Mengetahui peraturan mesyuarat jawatankuasa dan boleh menyediakan aturcara dan minit mesyuarat itu.
  4. Mengetahui hal ehwal pengurusan kewangan Kumpulan Pengakap, menyediakan dan menyimpan dengan mudah kira-kira penerimaan dan perbelanjaan bagi Kumpulan atau Patrol, dan mengetahui cara menyimpan wang persendirian dalam bank.
  5. Menulis sepucuk surat atas tajuk diberikan oleh Penilai; membuat draf kad jemputan yang dialamatkan kepada orang ramai berhubung dengan suatu upacara yang akan diadakan oleh Kumpulan, Unit atau Patrol.
  6. Mengetahui urusan dengan Pejabat Pos bagi mendapatkan senarai bayaran kiriman pos dalam Malaysia dan berhubung dengan kiriman bungkusan, pos berdaftar, pos laju dan perkhidmatan pengiriman ke luar negeri.
  7. Menyediakan keluaran berita berkenaan dengan satu upacara kumpulan atau menulis berita untuk Majalah Pengakap melaporkan sesuatu peristiwa Kumpulan atau Daerah.
  8. Mengendalikan pengurusan fail.
  1. Maklumat diri
  2. 8-10 orang ahli patrolnya
  3. Menerangkan dalam buku log berkenaan peraturan susunan pentadbiran Persekutuan Pengakap di peringkat Kumpulan dan Daerah, serta cara menyusun dan menyimpan alatan persuratan dan boleh menyediakan surat-menyurat untuk Majlis Ketua Patrol dan Pemimpin Kumpulan Pengakap.
  4. Menulis laporan berkenaan :-
      1. Menulis dengan baik sebuah karangan panjangnya 250 patah perkataan; ATAU
      2. Menaip dengan menggunakan mesin taip atau komputer 100 patah perkataan dengan tidak lebih daripada 5 kesalahan (jika ada); menunjukkan cara membersihkan mesin taip dan menggantikan riben mesin taip atau mesin mencetak.
  5. Menerangkan dalam buku log berkenaan peraturan mesyuarat jawatankuasa dan boleh menyediakan aturcara dan minit mesyuarat itu.
  6. Menerangkan dalam buku log berkenaan hal ehwal pengurusan kewangan Kumpulan Pengakap, menyediakan dan menyimpan dengan mudah kira-kira penerimaan dan perbelanjaan bagi Kumpulan atau Patrol, dan mengetahui cara menyimpan wang persendirian dalam bank.
  7. Laporan dan gambar anda menulis sepucuk surat atas tajuk diberikan oleh Penilai; membuat draf kad jemputan yang dialamatkan kepada orang ramai berhubung dengan suatu upacara yang akan diadakan oleh Kumpulan, Unit atau Patrol.
  8. Laporan dan gambar anda melakukan urusan dengan Pejabat Pos bagi mendapatkan senarai bayaran kiriman pos dalam Malaysia dan berhubung dengan kiriman bungkusan, pos berdaftar, pos laju dan perkhidmatan pengiriman ke luar negeri.
  9. Laporan dan gambar anda menyediakan keluaran berita berkenaan dengan satu upacara kumpulan atau menulis berita untuk Majalah Pengakap melaporkan sesuatu peristiwa Kumpulan atau Daerah.
  10. Laporan dan gambar anda mengendalikan pengurusan fail; dan
  11. Pautan url (url link) video anda yang dimuat naik ke saluran YouTube mesti dituliskan ke dalam buku log dan boleh diakses semasa pengujian dijalankan.
  12. Setelah lulus lencana, lekatkan salinan sijil lencana dalam buku log anda.

FOKUS TUGASAN (1)


Menyiapkan Buku Log
  1. Anda perlu menyiapkan buku log bagi Lencana ini (sama ada melalui pembelajaran sendiri dengan mencari maklumat melalui internet atau menggunakan aplikasi google meet atau zoom bersama pemimpin anda).
Mempersembahkan Buku Log
  1. Buku log perlu lengkap dan ditunjukkan kepada pemimpin anda sama ada menggunakan aplikasi Whatsapp video call atau google meet atau zoom.
Ujian lisan
  1. Pemimpin perlu menguji ahli Pengakap secara lisan ketika sesi bersama ahli Pengakap dengan menggunakan aplikasi Whatsapp video call atau google meet atau zoom.
Ujian Praktikal
  1. Anda perlu memuat naik video anda sendiri yang jelas kelihatan muka anda ke saluran YouTube anda sedang melakukan aktiviti praktikal kepengakapan contoh seperti aktiviti kemahiran, berbasikal, melakukan ujian kawad kaki, berenang, melukis dan sebagainya. Pautan (link) url perlu dikongsikan dan ditulis dalam buku log anda dan boleh diakses sepanjang masa.
  2. Perkara di bawah WAJIB divideokan dan dimuat naik ke saluran YouTube anda dan boleh diakses oleh pengunjung terutamanya Pemimpin anda (rujuk panduan bagaimana cara memuat naik video ke YouTube). Video anda perlu nampak muka anda menunjukkan cara:
      1. Anda melakukan urusan dengan Pejabat Pos bagi mendapatkan senarai bayaran kiriman pos dalam Malaysia dan berhubung dengan kiriman bungkusan, pos berdaftar, pos laju dan perkhidmatan pengiriman ke luar negeri.

FOKUS TUGASAN (2)


Ujian Teori Secara Dalam Talian
  1. Anda perlu menjawab soalan teori yang telah disediakan oleh Jawatankuasa Program Negeri Selangor seperti dalam pautan (link) berikut.
  2. Ahli Pengakap DIGALAKKAN menggunakan EMAIL GOOGLE CLASSROOM (DL KPM) atau sebarang email penjaga anda untuk daftar mula tugasan ini.
  3. Anda dikehendaki menjawab soalan teori tersebut berdasarkan bahan rujukan sedia ada.
Markah Lulus
  1. Jawatankuasa Program Negeri menetapkan markah lulus Ujian Teori tersebut adalah 80%.
  2. e-Sijil Penyertaan Ujian Teori dalam talian akan diberikan sekiranya anda berjaya mendapat markah 80% dan ke atas sahaja.
  3. Anda boleh ulang semula menjawab soalan jika perlu. Tiada had percubaan.
e-Sijil Penyertaan
  1. Anda perlu melekatkan e-Sijil Penyertaan dalam buku log anda sebagai pengesahan anda telah menjalankan ujian teori bagi lencana ini.



Catat Ulasan

0 Ulasan